Daglichtlampen en de Winterdip

Lichttherapie waarbij kunstmatig daglicht wordt gebruikt, kan helpen bij het bestrijden van de seizoensafhankelijke depressie oftewel SAD (seasonal affective disorder). Deze vorm van depressie staat vooral bekend om de winterdip of de winterdepressie, maar kan ook in andere seizoenen voorkomen. De lentedip en de zomerdip kunnen ook voorkomen en ook hier kan lichttherapie oplossing bieden. De behandeling bestaat meestal uit een 30-45 minuten per dag voor 1 week waarbij je met het gezicht voor een daglichtlamp zit of een daglichtbril draagt. Deze lichttherapielampen en brillen geven wit of blauw licht met een lichtsterkte van minimaal 10.000 lux wat gelijk staat aan de sterke van tienduizend kaarsen. Waar je hiervoor vroeger misschien nog naar het ziekenhuis moest, hoeft dit nu al lang niet meer. Er zijn diverse daglichtlampen en daglichtbrillen op de markt die net zo effectief zijn en waarmee je lichttherapie gemakkelijk in huis haalt. 

 

Wat is een daglichtlamp?

Daglichtlampen of lichttherapielampen geven meestal wit licht met een sterke van 10.000 lux en kunnen helpen bij het bestrijden van de seizoensafhankelijke depressie, maar helpen je ook meer energie krijgen. Afhankelijk van de grootte van het het lichtoppervlak en de sterkte van de lamp moet je er een week lang 30-45 minuten vóór zitten op een afstand tussen de 30-50 cm. In het middensegment (60-90 euro) hebben we de beste daglichtlampen op een rij gezet. Er zijn echter ook goede daglichtlampen te vinden voor een lager budget. Deze zijn meestal kleinere en minder krachtig, maar ook een stuk compacter waardoor je ze gemakkelijk mee op reis neemt. Hier moet je wel dichter op en langer voor zitten om het gewenste effect te behalen. Ook van de daglichtlampen in deze lagere prijsklasse hebben we een top 3 samengesteld.

 

Hoe werkt een daglichtlamp?

Een daglichtlamp bootst natuurlijk zonlicht na om de productie van serotonine en melatonine in ons lichaam te stimuleren. Deze hormonen reguleren onze stemming en slaapcycli. De lamp straalt helder, wit licht uit met een hoge kleurtemperatuur, vergelijkbaar met zonlicht op een zonnige dag. Dit licht helpt onze biologische klok te resetten, vooral tijdens de donkere wintermaanden. Het is belangrijk op te merken dat je niet direct in het licht hoeft te kijken. Het is voldoende om in de buurt van het licht te zijn terwijl je je dagelijkse activiteiten uitvoert. Over het algemeen wordt aanbevolen om de lamp 's ochtends te gebruiken, beginnend met 15-30 minuten per dag en indien nodig de duur te verlengen. Ontdek nu de voordelen van een daglichtlamp voor je welzijn!

 

De voordelen van daglichtlampen

Daglichtlampen zijn erg gunstig voor mensen met seizoensgebonden affectieve stoornis (SAD) en depressie. Deze lampen bootsen natuurlijk zonlicht na en kunnen helpen bij het verbeteren van de stemming, het verhogen van de concentratie en het bevorderen van een gezond slaappatroon. Ze zijn ook handig voor mensen die veel tijd binnen doorbrengen of wonen in gebieden waar weinig natuurlijk licht is gedurende bepaalde perioden van het jaar. Daarnaast kunnen daglichtlampen helpen bij het verminderen van jetlag-symptomen en zijn ze nuttig voor mensen die nachtdiensten werken, omdat ze helpen bij het reguleren van hun slaap-waakcyclus. 

 

Bijwerkingen van lichttherapie

Hoewel lichttherapie met daglichtlampen over het algemeen als veilig wordt beschouwd, kunnen sommige mensen bijwerkingen ervaren. Deze kunnen bestaan uit:

  • licht in het hoofd voelen, sufheid
  • hoofdpijn
  • misselijkheid
  • jeukende of prikkelende ogen
  • heel veel energie hebben (hyperactief)

Het is belangrijk om met een medische professional te overleggen voordat je met lichttherapie begint. Het is altijd raadzaam om medisch advies in te winnen als je bijwerkingen ervaart of onzeker bent over het gebruik van een daglichtlamp.


Veelgestelde vragen (FAQ) over daglichtlampen

  1. Wat zijn daglichtlampen?

Daglichtlampen zijn lampen ontworpen om het spectrum van natuurlijk zonlicht na te bootsen, wat voordelig kan zijn voor mensen die te weinig zonlicht krijgen.

  1. Hoe werken daglichtlampen?

Daglichtlampen stralen een licht uit dat vergelijkbaar is met natuurlijk zonlicht, wat kan helpen om de symptomen van seizoensgebonden affectieve stoornis (SAD) te verminderen.

  1. Hoe worden daglichtlampen ook wel genoemd?

Andere namen voor een daglichtlamp zijn lichttherapielamp, lichtbox, SAD lamp (Seasonal Affective Disorder), winterdepressielamp, energielamp en lichtbak. Al deze termen verwijzen naar hetzelfde apparaat dat licht van hoge intensiteit uitstraalt, vergelijkbaar met natuurlijk zonlicht. Dit apparaat is ontworpen om de symptomen van seizoensgebonden affectieve stoornis (SAD) en andere vormen van depressie of slaapstoornissen te helpen verlichten.

  1. Zijn daglichtlampen veilig?

Ja, daglichtlampen zijn veilig voor gebruik, maar het is altijd belangrijk om te voldoen aan de aanbevolen gebruiksinstructies. Sommige lichttherapielampen kunnen echter schadelijk zijn voor de ogen. Let erop dat je een lamp of bril koopt zonder schadelijke UV-straling of infraroodstraling

  1. Wanneer moet ik een daglichtlamp gebruiken?

Het is het beste om ze te gebruiken tijdens de donkerste maanden van het jaar, meestal van de late herfst tot het vroege voorjaar. Ze kunnen ook worden gebruikt in de zomermaanden om de lentedip en zomerdip te bestrijden.

  1. Hoeveel kost een daglichtlamp?

De prijzen kunnen enorm variëren, afhankelijk van het merk en de specificaties. Budgetlampen kosten rond de 50 euro. In het middensegment vind je een hoop daglichtlampen tussen de 60-90 euro.